ALIANTA PENTRU AGRICULTURA SI COMUNICARE

Publicat de

Confederatiile si asociatiile cu reprezentativitate nationala din industria agro-alimentara semnatare, membre ale Aliantei pentru Agricultura si Cooperare, doresc sa va aduca la cunostinta o serie de propuneri specifice care, in aceasta perioada deosebit de dificila pe care o traversam la nivel global, ar putea preintampina disfunctionalitati si blocaje majore in aprovizionarea populatiei.

In agricultura, personalul nu poate lucra de acasa și nici nu poate lua concediu de odihna, dat fiind ciclul de productie. Masura somajului tehnic are impact atat pe termen scurt, cat si mediu si lung si afecteaza toate partile implicate de la fermieri prin restrangerea activitatii, pana la personal – consumator de bunuri de larg consum si platitor de taxe – prin restrangerea veniturilor.

De aceea, constienti fiind ca se impun masuri speciale de ajutor pentru fermele in carantina (inventarierea si localizarea acestora; pachet masuri de sprijin), consideram ca libera circulatie a persoanelor angajate in agricultura si activitati conexe nu trebuie ingradita inutil. Toate masurile de urgenta trebuie gandite in scopul de a se evita deplasarea suplimentara a fermierilor, pentru ca acestia sa fie concentrati pe lucrarile agricole, sa ramana in ferme si pe parcelele pe care lucreaza.

PROTEJAM CONSUMATORUL!

PROTEJAM PRODUCTIA AGRICOLA SI ALIMENTARA!

PROTEJAM SANATATEA SI SECURITATEA ALIMENTARA!

„Din partea ALIANTEI PENTRU AGRICULTURA SI COOPERARE, catre

GUVERNUL ROMANIEI

Domnului Premier Ludovic ORBAN

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUATII DE URGENTA

Domnului Secretar de Stat Raed ARAFAT,

MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE

Domnului Ministru Adrian OROS,

MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

Domnului Ministru Florin CATU,

MINISTERUL MEDIULUI, APELOR SI PADURILOR

Domnului Ministru Costel ALEXE,

SENATUL ROMANIEI

Domnului Presedinte Teodor MELESCANU,

COMISIA pentru AGRICULTURA

Domnului Presedinte George – Catalin STANGA

CAMERA DEPUTATILOR

Domnului Presedinte al Camerei Deputatilor Marcel CIOLACU,

COMISIA pentru AGRICULTURA, SILVICULTURA, INDUSTRIA ALIMENTARA

Domnului Presedinte Alexandru STANESCU

PARLAMENTULUI EUROPEAN

Doamnelor/Domnilor Europarlamentari ai Romaniei,

Stimate Doamne/Stimati Domni,

Dreptul la hrana este o componenta a drepturilor omului cuprinsa in „Declaratia Universala a Drepturilor Omului” din 1948 si care a fost inclusa si in „Conventia Internationala privind Drepturile Economice, Sociale si Culturale” din 1978. Conform GC-12 (General Comment No. 12) a CESCR (Un Committee on Economic, Social and Cultural Right) dreptul la hrana este definit ca „dreptul fiecarui barbat, femeie, copil, singuri sau in comunitate cu altii, de a avea acces fizic si economic, in orice timp, la o hrana adecvata sau la mijloace pentru procurarea acesteia, in conditii de demnitate umana”.

Premize:

– Romania este o tara preponderent agricola;

– 45% din populatie locuieste in mediul rural;

– 20% din angajatii Romaniei lucreaza in sectorul agroalimentar;

– Omenirea are nevoie de hrana, iar la nivel local, fermele din Romania pot asigura o parte importanta din necesarul agroalimentar!

Avand in vedere aceste premise si in conditiile actuale, guvernate de teama consumatorilor, fermierilor si procesatorilor pe fondul raspadirii epidemiei de virus COVID-19, se impune declararea SECTORULUI AGROALIMENTAR ca strategic de SIGURANTA NATIONALA.

Confederatiile si asociatiile cu reprezentativitate nationala din industria agro-alimentara semnatare, membre ale Aliantei pentru Agricultura si Cooperare, doresc sa va aduca la cunostinta o serie de propuneri specifice care, in aceasta perioada deosebit de dificila pe care o traversam la nivel global, ar putea preintampina disfunctionalitati si blocaje majore in aprovizionarea populatiei. In agricultura, personalul nu poate lucra de acasa, si nici nu poate lua concediu de odihna, dat fiind ciclul de productie. Masura somajului tehnic are impact atat pe termen scurt, cat si mediu si lung si afecteaza toate partile implicate de la fermieri prin restrangerea activitatii, pana la personal – consumator de bunuri de larg consum si platitor de taxe – prin restrangerea veniturilor. De aceea, constienti fiind ca se impun masuri speciale de ajutor pentru fermele in carantina (inventarierea si localizarea acestora; pachet masuri de sprijin), consideram ca libera circulatie a persoanelor angajate in agricultura si activitati conexe nu trebuie ingradita inutil. Toate masurile de urgenta trebuie gandite in scopul de a se evita deplasarea suplimentara a fermierilor, pentru ca acestia sa fie concentrati pe lucrarile agricole, sa ramana in ferme si pe parcelele pe care lucreaza.

Propunerile noastre pentru luarea unor masuri urgente privesc urmatoarele aspecte:

  1. Mentinerea deschisa a canalelor logistice de aprovizionare rapida printr-un culoar verde la nivel national, comunitar si extracomunitar cu seminte, ingrasaminte, pesticide, motorina, piese de schimb si alte materiale necesare desfasurarii activitatii de productie agricole si alimentare, pentru contractele aflate in desfasurare si pentru noi comenzi/contracte. Asigurarea finantarii pe termen scurt prin mentinerea deschisa a canalelor logistice de livrare printr-un culoar verde la nivel national, comunitar si extracomunitar pentru valorificarea productiei aflate pe stoc. Stimularea aprovizionarii cu produsele alimentare locale, pentru a preveni raspandirea virusului, a asigura securitatea, siguranta statelor membre si supravietuirea operatorilor economici autohtoni.
  2. In conditiile restrictiilor impuse de actuala stare de urgenta, care genereaza implicit itarzieri in furnizarea de inputuri pentru fermieri, in special pentru zonele in care se utilizeaza tratamentul cu substante din familia neonicotinoidelor, propunem gasirea de solutii in ferma pentru tratamentul semintelor. Lipsa protectiei pentru semintele de floareasoarelui ar trebui, de asemenea, analizata in privinta oportunitatii ca autorizarea de urgenta sa fie extinsa si pentru aceasta cultura strategica.
  3. Continuarea si imbunatatirea/flexibilizarea masurilor de subventionare a asigurarilor agricole din PNDR.
  4. Stimularea digitalizarii urgente a institutiilor statului in relatia cu operatorii economici.

In mod special, prin aceasta masura, solicitam primirea in regim de urgenta a cererilor APIA in sistem online si eliberarea extrasului pentru a putea obtine credite in vederea infiintarii si mentinerii ciclului de productie agro-alimentara. Amanarea depunerii cererilor de plata APIA dezavantajeaza producatorii pentru ca va intarzia incasarea banilor si le va creea dezechilibre financiare si mai mari.

  1. Achitarea in regim de urgenta de catre APIA a tuturor sumelor restante fata de beneficiari. In mod expres, plata integrala in regim de urgenta aferenta trimestrului 4 – 2019/ accelerarea platii pentru trimestrul 1 -2020 (autorizarea agentului APIA dedicat fermei respective sa primeasca in regim de urgenta aceste dosare).
  2. Asigurarea finantarii rapide a fermierilor prin rambursarea imediata a sumelor din TVA. Fermierii sunt supusi livrarilor de produse cu taxare inversa, motiv pentru care au tot timpul TVA de rambursat de la bugetul statului.
  3. Debirocratizarea si simplificarea legislatiei privind functionarea, autorizarea si prelungirea automata, pentru 6-9 luni, a autorizatiilor de functionare existente.

Exemplu: Modificarea in regim de urgenta a Ordinului nr. 1171/2018 emis de Ministerul Mediului pentru a se reveni la valabilitatea autorizatiei de mediu pentru o perioada de minimum 5 ani, fara a mai fi nevoie de viza anuala deoarece nu se modifica conditiile de fond ale autorizarii. Din cauza acestui Ordin, exista un blocaj si neclaritati in teritoriu. Anul trecut a durat 5-6 luni de zile o reautorizare. In prezent nu exista procedura interna a APM si se cere depunerea dosarului complet ca si cum acum te-ai autoriza pentru prima data. Prin restrictiile impuse de situatia de urgenta nu se poate pune in aplicare activitatea birocratica solicitata de APM si Ministerul Mediului.

In acelasi sens, solicitam prelungirea autorizatiilor utilizarii produselor de protectia plantelor specifice conditiilor Romaniei, care si-au dovedit eficienta si bune rezultate pentru fermieri.

Simplificarea procedurii de achizitii publice prin SEAP/SICA in perioada starii de urgenta. Solicitam modificarea art.43, alin.3 lit a din Legea Achizitiilor Publice astfel incat plafonul pentru produse si sevicii achizitionate prin licitatie simpla sa fie majorat la 400.000 – 500.000 lei, in loc de 100.000 lei.

  1. Compensarea datoriilor agentilor economici reprezentand taxe, impozite, contributii fata de bugetul statutului cu sumele reprezentand creante ale agentilor economici fata de stat (TVA, concedii medicale, alte sume de recuperat).
  2. Bonificatii (5-10%) pentru contribuabilii care isi platesc obligatiile in termen.
  3. Urgentarea acordarii de ajutoare de stat in baza art 107 (3) b din TFUE – Proiect de interes european comun sau sa remedieze perturbari grave ale economiei unui sau unor state membre.
  4. Urgentarea implementarii INVEST EU pentru finantarea proiectelor de importanta strategica europeana. Romania poate deveni principalul producator de soia si derivate, din UE si asigura impreuna cu celelalte state pana la 50% din necesarul proteic la nivel european. Pentru a atinge obiectivul, este nevoie de cresterea suprafetelor irigate, inclusiv acolo unde nu exista infrastructura, daca analizele dovedesc o activitate profitabila.
  5. Limitarea raspandirii focarelor de pesta porcina africana – mai ales prin controlul asupra principalului vector de propagare, porcii mistreti.
  6. Stimularea cooperativelor agricole sa devina hub-uri locale. Cooperativele agricole sunt o sursa de rezilienta a fermierilor in fata acestei crize. Ele si-au dovedit succesul si rezistenta pe timp de criza in majoritatea statelor cu agricultura dezvoltata. Desfasurarea greoaie a fluxurilor financiare si comerciale va duce la necesitatea depozitarii in tara a intregii sau a celei mai mari parti a productiei agricole, precum si la necesitatea intensificarii la nivel national a tuturor activitatilor care aduc valoare adaugata.
  7. Elaborarea urgenta a unui ghid pentru starea de urgenta Covid 19 – DEDICAT agriculturii. Ghidul de informare a fermierilor ar trebui realizat impreuna cu asociatiile de profil si transmis electronic prin intermediul mass-media si al structurilor asociative specifice.
  8. Informari regulate ale populatiei de catre epidemiologi, institute de cercetare in domeniu prin care sa se explice modul de propagare a virusului, modalitati de prevenire, masuri care trebuie luate, estimari privind durata si amploarea pandemiei pentru a calma si preveni haosul.

Ne manifestam disponibilitatea sa discutam cu factori de decizie si cei responsabili de implementarea masurilor pentru a furniza input real si concret din teritoriu pentru a ne asigura ca masurile luate vor avea efectul asteptat.

Cu consideratie,

– Federatia Nationala a Producatorilor din Agricultura, Industria Alimentara si Servicii Conexe din Romania – ,,PRO AGRO”

– Liga Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania – ,,LAPAR”

– Uniunea de Ramura Nationala a Cooperativelor din Sectorul Vegetal – ,,UNCSV”

– Asociatia Producatorilor de Porumb din Romania – ,,APPR” in numele tuturor membrilor si organizatiilor membre ale celor 4 organizatii.”

ALIANTA PENTRU AGRICULTURA SI COOPERARE

 

 

Primeste pe email zilnic cele mai noi stiri din agricultura

Aboneaza-te la newsletter-ul nostru!

S-ar putea să te intereseze

Hot News

Primeste pe email cele mai noi stiri din agricultura!

Aboneaza-te acum la newsletter-ul nostru!