Cu sau fără pesticide în România?

Publicat de

Ce s-ar intampla daca maine nu s-ar mai gasi in piata dovlecei, vinete, rosii sau cartofi? Cum cultiva fermierii romani legumele si fructele si ce folosesc ca sa le mentina sanatoase? Care sunt pesticidele autorizate in Romania si la nivel european, care sunt dozele folosite de fermieri pentru protectia recoltelor? Va fi o criza a alimentelor odata cu interzicerea mai multor produse de protectie a plantelor?

Toate aceste intrebari, precum si multe altele isi vor gasi raspunsul in noua campanie de informare #CusauFara (#WithOrWithout) pesticide, lansata de Asociatia Industriei de Protectia Plantelor din Romania (AIPROM) in parteneriat cu Asociatia Europeana de Protectia Culturilor (ECPA), dedicata fermierilor, companiilor, cat si publicului larg.

De ce lansam aceasta campanie?

Potrivit unui studiu european1, disponibilitatea pe piata globala, pentru consum, a mai multor tipuri de fructe si legume ar putea fi semnificativ redusa daca nu ar mai fi folosite produse de protectie a plantelor.

Un alt studiu, YouGov, efectuat in aprilie 2016 in Germania, Polonia si Spania, arata ca doar 4% dintre adultii europeni participanti la sondaj au putut estima corect ca, pana in 2050, se va mari cu 60% nevoia de fructe si legume, ca urmare a cresterii populatiei. Procentul de 60% este confirmat de Organizatia pentru Alimente si Agricultura a Natiunilor Unite (Food and Agriculture Organization of the United Nations).

Pesticidele contrafacute

De asemenea, numarul cazurilor de produse de protectia plantelor contrafacute, care nu respecta standardele europene de omologare, este in crestere, fiind astfel critic ca fermierii si consumatorii sa fie corect informati, sa cunoasca beneficiile unui produs de protectie a plantelor omologat si care sunt institutiile carora le pot solicita informatii suplimentare in astfel de situatii.


Un raport al Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO) arata ca 13,8% din veniturile legitime se pierd in fiecare an din cauza falsificarii pesticidelor in cele 28 de state membre ale Uniunii Europene.

Aceste pierderi din vanzari se traduc in economie prin 2.600 de locuri de munca pierdute in mod direct in Uniunea Europeana. Atunci cand sunt luate in considerare raportarile totale ale efectelor pesticidelor contrafacute pe piata Uniunii, se constata ca 11.700 de locuri de munca sunt pierdute in economia Uniunii Europene.

Pierderea anuala totala a veniturilor publice ca urmare a circuitului ilegal al acestor produse contrafacute in spatiul comunitar presupune o scadere a sumelor provenite din impozite si contributii economice estimata la 238 milioane €.

In plus, pesticidele contrafacute reprezinta un risc major asupra sanatatii si mediului.

Educatie pentru siguranta alimentara si a mediului inconjurator

Desi poate parea dificil sa investesti in agricultura si sa comercializezi fructe sau legume, deschiderea institutiilor financiare catre agricultura, precum si proiectele de tip granturi pentru IMM-uri au incurajat tinerii sa investeasca in acest sector.

De aceea, este important ca studentii de la facultatile de specialitate – viitori ingineri agronomi sau fermieri – sa fie informati asupra utilizarii responsabile a pesticidelor si despre reglementarile in vigoare.

Cui ne adresam?

Scopul campaniei este de a pune la dispozitia publicului tinta informatii si recomandari practice despre impactul utilizarii produselor de protectie a plantelor asupra sanatatii, mediului inconjurator si economiei, precum si date concrete despre riscurile si pierderile potentiale cauzate de interzicerea acestor produse.

Cum se desfasoara campania?

Campania se va desfasura in perioada 27 martie – 31 decembrie 2017, prin intermediul Social Media, prin organizarea unor evenimente cu studenti, fermieri si reprezentanti ai companiilor producatoare de produse pentru protectie a plantelor in Bucuresti, Cluj si marile zone agricole ale tarii.

In cadrul campaniei #CusauFara pesticide, va fi lansat si proiectul „Cunoaste-ti fermierul”, prin care fermierii vor explica cum, in ce doze si de ce folosesc produse de protectie a plantelor, astfel incat publicul sa fie corect informat despre fructele si legumele pe care le consuma, fie ca sunt achizitionate din piete sau din centrele comerciale.

Campania AIPROM face parte dintr-un proiect de informare privind folosirea responsabila a produselor pentru protectia plantelor, desfasurat, pana in prezent, in mai multe state europene, precum: Danemarca, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Spania si Marea Britanie.

Mai multe detalii despre Campania #CusauFara #WithOrWithout puteti gasi pe pagina dedicata a proiectului aiprom.ro si pe Facebook www.facebook.com/aiprom/

Despre AIPROM

Asociatia Industriei de Protectia Plantelor din Romania (AIPROM) a fost infiintata in anul 2002 si reprezinta companiile care cerceteaza, inoveaza, dezvolta, formuleaza si reambaleaza produse pentru protectia plantelor in Romania.
AIPROM este membra a Asociatiei Europene de Protectia Culturilor – ECPA. Initiativa ECPA „Time to change – Este timpul schimbarii!” este implementata de AIPROM prin proiectele sale si reflecta eforturile industriei de protectia plantelor de a oferi solutii durabile la provocarile agriculturii contemporane. Pentru a afla mai multe despre AIPROM, vizitati www.aiprom.ro

Despre ECPA

Asociatia Europeana de Protectia Culturilor-ECPA (ECPA) reprezinta industria de protectie a culturilor in Europa si promoveaza dezvoltarea unei agriculturi moderne si in conformitate cu normele de siguranta alimentara.

ECPA incurajeaza folosirea produselor de protectie a plantelor prin respectarea legilor in vigoare si a practicilor pentru o agricultura sustenabila.

Prin politica transparenta de promovare a utilizarii responsabile a pesticidelor, ECPA asigura o informare corecta atat in randul consumatorilor, cat si a producatorilor si fermierilor.

Comunicat de presa AIPROM

Alți cititori au distribuit recent

S-ar putea să te intereseze

Hot News