Totul e bine cand legislatia nationala se pune in acord cu legislatia Europeana

Publicat de

Deseori, fermierii din Romania sunt pusi in situatia ca pentru anumite culturi sau pentru anumiti agenti de daunare sa nu existe pe piata produse de protectia plantelor, astfel incat sunt nevoiti sa trateze culturile cu produse “neomologate”, activitate ce este in afara legii. Pentru cei ce sunt mai putin familiarizati cu termenul, aratam ca orice produs care este aplicat in culturile agricole este verificat de catre producator si institutiile desemnate la nivel EU si/sau national, in linii mari, pentru a nu pune in pericol viata si sanatatea oamenilor, sa nu afecteze mediul inconjurator si biodiversitatea.

Omologarea este procedura prin care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor (CNOPPP), autoritatea nationala desemnata pentru omologarea produselor de protectie a plantelor, in urma unei solicitari, respectandu-se principiile de buna practica fitosanitara si principiile de combatere integrate, aproba plasarea pe piata si utilizarea unui produs de protectie a plantelor pe teritoriul Romaniei.

CNOPPP omologheaza produsele de protectie a plantelor care contin substantele active prevazute in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana. Un produs de protectie a plantelor poate fi omologat in conformitate cu principiile uniforme de omologare, daca din evaluarea dosarelor produselor de protectie a plantelor reiese ca in conditii normale de utilizare prezinta urmatoarele caracteristici:

  • este eficient;
  • nu are efecte inacceptabile asupra dezvoltarii plantelor sau asupra calitatii produselor vegetale;
  • nu provoaca suferinte si dureri inutile la vertebratele de combatut;
  • nu are efect nociv direct sau indirect asupra sanatatii oamenilor si/ori a animalelor (prin apa potabila, alimente si furaje, asupra apei freatice);
  • nu are o influenta inacceptabila asupra mediului inconjurator.

Pe plan European, fiecare stat membru are o lista de Produse de Protectia Plantelor, care se pot aplica pentru controlul unor agenti de daunare in conformitate cu prevederile legale prevazute.

Urmare a discutiilor purtate in ultima perioada, referitoare la punerea in acord a prevederilor legislatiei Europene (Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piata a produselor fitosanitare) cu cea nationala, s-a ajuns la emiterea ordinului Minstrului pentru intocmirea listei utilizarilor minore pentru culturi majore si minore in Romania. Ne referim la Ordinul nr. 200 din 17 iulie 2020, emis de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, publicat in Monitorul Oficial Nr. 672 din 29 iulie 2020 privind aprobarea listei utilizarilor minore in Romania. Aceasta lista va fi reactualizata la fiecare 5 ani si/sau atunci cand se impune imbunatatirea acesteia.

Subliniem ca in conformitate cu toate normele legale fiecare stat din EU isi propune lista de culturi majore proprie si lista utilizarilor minore.

Clasificarea culturilor in “majore” sau “minore” se face in functie de linia directoare SANCO 7525/Vl/95 rev. 9, asa cum este in vigoare in fiecare caz, dar lista proprie poate include si exceptii in contrast cu linia directoare mai sus mentionata.

Astfel, sunt considerate “majore” pentru conditiile existente in Romania:

  • culturile de grau, orz, ovaz, porumb, lucerna, trifoi, soia, mazare, fasole, floarea soarelui, rapita, cartof, sfecla de zahar, mar, prun, vita de vie, ceapa, morcov, tomate, ardei, varza, pepene verde, castravete.

Sunt considerate culturi majore deoarece ele indeplinesc criteriile ce sunt utilizate pentru clasificarea unei culturi sau a unui produs ca major intr-o zona a Uniunii Europene:

  • contributia zilnica a aportului > 0,125 g/kg corp/zi (consumul mediu zilnic asupra populatiei) in Dieta GEMS Food Cluster aplicabila in zona respectiva si suprafata de cultivare relevanta (> 20 000 ha) si/sau productie (> 400 000 t/an) in zona sau suprafata cultivata > 20 000 ha si productia > 400 000 t/an, in zona.

EUMUDA (European Union Minor Uses Database) are baza de date europeana pentru utilizari minore, in care se regasesc listele elaborate de statele membre, liste ce pot fi accesate facand “click” pe harta tarilor Europei. Este de subliniat, aici si acum, faptul ca toate culturile si organismele daunatoare sunt inscrise si cu coduri EPPO – Organizatia Europeana si Mediteraneana pentru Protectia Plantelor (codul EPPO este un sistem de identificare rapida de plante si daunatori – inclusiv agenti patogeni). In general, in aceasta baza de date se regasesc asa numitele „culturi minore”, culturile mici, unde toate utilizarile sunt clasificate drept minore, dar si „utilizarile minore in culturi majore”, domeniu ce se refera la utilizari impotriva organismelor daunatoare, care sunt rare sau limitate la mici zone unde produc pagube considerabile.

Elaborarea actului normativ (Ordinul nr. 200 din 17 iulie 2020, emis de MADR) raspunde cerintelor fermierilor ca, pe baza problemelor aparute in teren, sa poata solicita CNOPPP aprobarea utilizarii unor PPP necesare protejarii culturilor lor.

Trebuie sa subliniem ca este nevoie ca cultivatorii si asociatiile lor sa cunoasca legislatia existenta si pasii necesari pentru obtinerea aprobarilor, ori toate acestea este bine sa fie facute din timp.

Procedura privind extinderea autorizatiilor produselor de protectie a plantelor pentru utilizari minore in Romania

Utilizarile minore pentru care se solicita extinderea omologarii implica culturi care sunt cultivate pe o scara redusa si adesea culturi de specialitate cu valoare ridicata sau utilizarile pentru o problema fitosanitara minora (cu caracter exceptional) care nu apare regulat intr-o cultura majora.

Extinderea autorizatiei (omologarii) produselor de protectie a plantelor pentru utilizari minore se aplica produselor de protectie a plantelor deja omologate in Romania conform principiilor uniforme, respectiv conform Directivei 91/414 CEE sau conform Regulamentului (EU) nr. 1107/2009. In cazul in care un produs de protectie a plantelor este deja autorizat in Romania, poate fi solicitata de catre:

  • detinatorul (titularul) unei omologari (autorizatii);
  • organismele oficiale sau stiintifice implicate in activitatile agricole sau organizatiile agricole profesionale sau utilizatorii profesionisti. In acest caz solicitantul trebuie sa demonstreze ca utilizarea produsului de protectie a plantelor este de interes general pentru Romania.

Este de subliniat aici ca, practic, daca apare o problema de protectia plantelor, orice organizatie agricola profesionala sau utilizatorii profesionisti (inclusiv orice fermier care are autorizatie de a utiliza PPP) poate face o solicitare.

Extinderea omologarii produselor de protectie a plantelor pentru utilizari minore se poate face in baza regulamentului de aplicare, regulament care va fi aprobat in cadrul CNOPPP.

Cerintele necesare pentru extinderea omologarii sunt:

  • produsul de protectie a plantelor este deja omologat in Romania;
  • utilizarile pentru care se solicita extinderea omologarii sunt pentru o cultura minora sau reprezinta o utilizare minora intr-o cultura majora;
  • extinderea sa se acorde in interes public;
  • documentele si informatiile care sprijina extinderea utilizarii minore sa fie depuse de catre persoanele sau organismele mentionate mai sus, in special datele cu privire la reziduuri si daca este necesar cu privire la protectia operatorilor, muncitorilor sau trecatorilor.

In incheiere am dori sa reamintim celor interesati ca:

➡️ Procesul extinderii omologarii PPP este consumator de timp si necesita o serie de acte, de aceea ar fi de dorit ca cei interesati sa cunoasca, in primul rand, problemele care apar in cultura/culturile de care sunt interesati. Este de dorit ca existenta unor probleme reale sa fie confirmata de specialisti – ANF, inspectorate judetene de protectia plantelor, institutii de invatamant agricol, institute sau statiuni de cercetare agricola. De asemenea, este de dorit sa se cunoasca cu exactitate daca pentru rezolvarea problemei nu sunt omologate, in Romania sau in alta tara din EU, unul sau mai multe produse specifice problemei, pentru agentul de daunare care creeaza probleme;

➡️ Documentele si informatiile care sprijina extinderea utilizarii minore sa fie complete, cu referinta speciala asupra datelor referitoare la reziduuri si daca este necesar cu privire la evaluarea riscurilor in ceea ce priveste operatorii, muncitorii sau trecatorii;

➡️ Extinderea sa se acorde in interes public;

➡️ Deseori este necesar acordul firmelor producatoare al PPP;

➡️ In termen de 120 de zile de la data primirii documentatiei complete, CNOPPP adopta o hotarare cu privire la extinderea omologarii (autorizarii) produselor de protectie a plantelor.

Subliniem inca odata ca noul act normativ vine in sprijinul producatorilor agricoli pentru rezolvarea problemelor de protectia plantelor pentru culturi care nu sunt cultivate pe scara larga (culturi minore) sau pentru culturi cultivate pe scara larga (culturi majore) in situatia aparitiei unor probleme fitosanitare deosebite (agent de daunare ce apare impredictibil, de obicei local).

Prof. Univ. Dr. Ioan Rosca

Director general ICDPP Bucuresti

Primeste pe email zilnic cele mai noi stiri din agricultura

Aboneaza-te la newsletter-ul nostru!

S-ar putea să te intereseze

Hot News

Primeste pe email cele mai noi stiri din agricultura!

Aboneaza-te acum la newsletter-ul nostru!